Városlista
2025. május 1, csütörtök - Fülöp

Hírek

2018. December 10. 08:18, hétfő | Helyi
Forrás: Belvárosi Általános Iskola

Sebességmérés-projekt a Belvárosiban

Sebességmérés-projekt a Belvárosiban

Működésben a traffipax

A Dombóvári Belvárosi Általános Iskolában a tanáraink nagy figyelmet fordítanak a 7. és 8. osztályosok pályaorientációs felkészítésére. Tavaly mi, újságíró szakkörösök látogatást tettünk a Somogyi Hírlapnál, most pedig a Dombóvári Rendőrkapitányság rejtelmeibe nyerhettünk bepillantást. Kaposváron beszippantott minket a média világa. A rendőrség egy kicsit komolyabb témának bizonyult, ott nincs mellé- és félrebeszélés.
A látogatást lázas készülődés előzte meg, néhányunkat megihlettek az amerikai Crime Scene Investigation sikersorozatok. Fizikaórán megtanultuk, hogyan lehet meghatározni a kiskocsi sebességét, kiszámoltuk a megtett út és az eltelt idő hányadosát. Testnevelés órán 30 és 800 m-en mértük a futók idejét; hasonló módon vizsgáltuk a kerékpár mozgását is. Ebből megállapítottuk a testek átlagsebességét. Mindez kíváncsivá tett minket, vajon a rendőrök hogyan mérik a közlekedők sebességét. Embersitsné Bóta Éva és Erdősné Fedeles Zita tanárnők készítettek fel minket ennek az összetett projektnek a megvalósítására. Mi, 7.b-sek lelkesen gyűjtöttük a kérdéseket, melyekre dr. Molnár Ernő rendőralezredes, Jankovits Ervin zászlós és Ambrus Attila őrnagy válaszoltak.
Sok újdonságot láttunk, hallottunk, de ez a cikk kimondottan Dombóvár közbiztonságát érintő intézkedéseket járja körül. Tartsatok/tartsanak velem, és a végén még az is kiderül, ki volt az első vakmerő száguldozó, akit a világon először bírságoltak meg gyorshajtásért.
Ha feltesszük a kérdést, hogy mi a tényleges feladata a Dombóváron is megtalálható VÉDA- rendszernek, akkor ezzel kapcsolatban a városban több ízben keltek már szárnyra találgatások. A magyar rendőrség a lézeres és radaros traffipax után 2012-2015 között 14,5 milliárd Ft európai uniós forrásból hozta létre a Közúti Intelligens Kamerahálózatot, azaz a VÉDA-rendszert, melyek 98,5% pontos hibahatárral mérik a sebességet. Nagyobb városokban, illetve autópályákon helyezték el a műszert, útpálya fölé masszív oszlopokon, az ország 365 főútján lévő forgalmi sávon, 30-80 méteres távolságig behatárolva akár éjszaka, amikor a tiszta rendszám jól kivehető, vagy akár rossz látási viszonyok mellett is megbízható. Sajnos arra még nem alkalmas, hogy két kapu között mérje a sebességet annak érdekében, hogy történik-e gyorshajtás, mivel nincsenek olyan sűrűn telepítve. Tolna megyében megtalálható Dombóváron, Bonyhádon, Dunaföldváron, Szekszárdon és Nagydorogon. Neve fémjelzi a „véd” szót, ami a projekt céljával összhangban áll. Célja a balesetmentes közlekedés, noha az első üzemelési évben a számok nem a kevesebb fele mutattak. Mára viszont ha gyorshajtásokról beszélünk, azt lehet mondani, „kicsit” csökkent a számuk. Városunkban ahhoz képest, hogy 2008-ban 8 halálos közúti baleset történt, mára évente 1-2 körül van a számuk, ami igazán jó irányt mutat. Dombóváron a 611. sz. főúton (Teleki utca) sikerült üzembe helyezni a fix telepítésű kamerát, ami eddig közel 1600 felvételt készített, köztük volt sárga és piros lámpán való áthajtás, gyorshajtás. A felvétel automatikusan egy számítógépes adatbázisba kerül, majd a szabályt megszegők a szombathelyi és vásárosnaményi kirendeltségről kapja a hivatalos levelet az autó üzembetartója, ami tartalmazza a büntetésre vonatkozó tudnivalót: hol és mikor történt a szabálysértés. A borítékban sárga színű csekk is lapul, amin feltüntetik a kirótt szabálysértés összegét.
Fontos tudni, hogy nemcsak a gyorshajtás miatt büntethetnek meg minket. Figyelheti a rendszer, hogy van-e a gépjárműnek érvényes biztosítása, műszaki vizsgája, a biztonsági öv használatára vonatkozó előírásokat betartjuk-e. A fix traffipaxok forgalomszámláló tevékenységet is végeznek. A GPS és különböző telefonos applikációk már segítségünkre vannak, és felhívja a figyelmünket egy közelgő ellenőrzésre, illetve torlódásra.
Hallottunk már a bizonyos háromlábúról. Előfordulásuk helyszíne változó: Rákóczi utca, Gagarin utca, Hunyadi tér, Köztársaság utca, Pannónia utca, de a Pécs felől érkezőket is „lencsevégre” kapják. Tevékenységüket rendőrségi autóból, vagy ha az időjárás engedi, nyílt terepről végzik. Ugye mindenki látott már velünk szembe jövő autót a világításával jelezni, ha rendőri intézkedést látott? Segítségünkre lehetnek ebben még illegális jelzőberendezések, amelyek jelzést adnak, s ha úgy adódik, ráléphetünk a fékre, így elkerülve a büntetést. Én azonban azt javaslom, hogy a biztonságos közlekedés érdekében inkább tartsuk be a megengedett sebességhatárt. És ha mégis „belefutunk” egy gyorshajtásba, az sem mindegy, mennyivel léptük túl a sebességet. Fizethetünk 30.000, 45.000, 60.000 illetve 90.000 forintot is, de például Dunaföldváron előfordult már 300000 Ft-os büntetés is. A „rohanó” sofőr a megengedett 50 helyett 147 km/h-val közlekedett városon belül, gyanítom, nem a kórházba sietett a szülés előtt álló feleségével. Nem is kellett olyan sokat várni a levélben érkező csekkre. Míg kezdetben azt 60 munkanap alatt kézbesítették, mostanság 2 héten belül kézhez is kaphatják a szabályszegő sofőrök a nem kívánt papirost. 2014 októberétől életbe lépett, hogy a külföldön élőkre is bírság vár. Magyarországon kívül is behajtásra kerül a büntetés szabálysértés esetén.
Végezetül pedig utazzunk vissza 120 évet az időben, és tudjuk meg, ki volt az első személy, aki erősebben lépett a gázpedálra. Az autókereskedő Walter Arnold 1896. január 28-án az akkoriban megengedett 3,2 km/h óra sebesség helyett 13 kilométer óránkénti sebességgel „dübörgött végig” Paddock Wood utcáin. Igen, ennél még gyalog is gyorsabban lehet haladni. Meg is lepődött a biciklis közlekedési rendőr, aki azonnal felpattant a biciklijére, és 8 kilométeren át üldözte az ámokfutó Arnoldot. Amikor végre beérte, egy schilling pénzbüntetést szabott ki rá. Felmerül a kérdés, mi van akkor, ha biciklivel követünk el gyorshajtást. Nyugodtan pattanjunk biciklire, ha sietünk, a gyors tekerést bírság nélkül, esetleg figyelmeztetéssel megúszhatjuk. De azért legyünk óvatosak, mit hallunk a közösségi oldalakon: Lassan járj, tovább élsz!
Egy jó tanácsot végezetül ne felejtsetek/felejtsenek el:
Mindez nem azért van, hogy rosszabb legyen nekünk, hanem a biztonságunk érdekében.

Banai Lili 7.b

Kapcsolódó galéria

Ezek érdekelhetnek még

2025. Május 01. 08:00, csütörtök | Helyi

Elismerte tettét a várongi sírrongáló

A dombóvári rendőrök gyanúsítottként hallgattak ki egy 24 éves férfit, aki a várongi temetőben több síremléket is megrongált.

2025. Április 30. 08:14, szerda | Helyi

Netbankos csalásokra figyelmeztet a Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság

A napokban két sértett tett feljelentést a Dombóvári Rendőrkapitányságon, mert ismeretlenek több millió forinttal rövidítették meg őket internetes bankolást követően.

2025. Április 29. 13:43, kedd | Helyi

Horváth János az Év Tolna vármegyei polgárőre

A Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság 2025. évi Rendőrség Napja alkalmából szervezett ünnepi állománygyűlésén Horváth János, a Dombóvári Polgárőr Egyesület tagja vehette át az Év Tolna vármegyei polgárőre kitüntetést.

2025. Április 28. 08:23, hétfő | Helyi

Átadták a Dombóvár Közbiztonságáért és az Év Kistérségi Rendőre elismeréseket

Varga Zoltán tűzoltó főtörzsőrmester, Horváth Lajos rendőr százados Dombóvár Közbiztonságáért elismerő díjat vehetett át, valamint Somogyi Tamás rendőr főtörzsőrmester az Év Kistérségi Rendőre elismerésben részesült.